rahsepar rahsepar .

rahsepar

نحوه محك فرش دستباف

ركنا : فرش دستباف را به 4 روش مي توان تشخيص داد.

فرش از صنايع دستي باارزش است. انواع فرش وجود دارد. يكي از سوغاتي هاي مهمي كه ايرانيان براي مسافر خارج از كشورشان مي برند فرش ايراني است. فرش دستباف ارزش زيادي دارد اما نحوه محك فرش دستباف چگونه است؟

به گزارش ركنا، از مهم ترين سوالاتي كه برخي از افراد هنگام خريد فرش دستباف مي پرسند نحوه تشخيص فرش دستباف و ماشيني است. افرادي كه سررشته اي در فرش داشته باشند با يك نگاه مي توانند دستباف بودن و ماشيني بودن فرش را تشخيص دهند اما با وجود انواع قالي هاي دستباف گونه، تشخيص قالي ماشيني و دستباف براي افراد معمولي سخت تر است.

چگونگي تشخيص فرش دستباف؟ يك سوال اساسي كه ذهن خيلي از افراد را به خود درگير مي كند. در اين مقاله در خصوص 4 روش تشخيص فرش دستباف از فرش ماشيني را بيان خواهيم كرد.

مقالات بيشتر:قاليشويي آنلاين

1- بررسي و مقايسه پشت فرش دستباف و ماشيني

 نگاه كردن به پشت فرش، بهترين راه براي تشخيص تفاوت بين فرش ماشيني و دستباف مي باشد. در فرش هاي بافته شده از نوع دستباف گره ها ناهموار هستند و مانند فرش ماشيني يكنواخت نيست. در فرش دستباف برخي از گره ها ممكن است كوچكتر و بزرگتر باشد. اين امر اصلا جاي تعجب ندارد زيرا اين يك فرآيند دستي است اما در فرش ماشيني به دليل استفاده از دستگاه اتوماتيك پشت تمام آن ها صاف و يكنواخت است.

 2- توجه به ريشه فرش ماشيني و دستباف

نگاه كردن به ريشه فرش يكي از راه هاي تشخيص فرش ماشيني و دستباف است. همان طور كه مي دانيد در فرش ماشيني ريشه ها به فرش دوخته مي شوند اما در فرش دستباف ريشه جزئي از فرش است و در امتداد همان فونداسيون قالي بوده كه از رشته هاي تار تشكيل شده و جزئي از خود فرش به شمار مي آيند. در تصوير زير اولين تصوير متعلق به ريشه فرش دستباف است.

ريشه فرش

3- بررسي لبه و كناره فرش

در فرش دستباف كناره فرش، همان پودها هستند كه يكديگر را نگه مي دارند. براي تشخيص مبدا و اصليت فرش از كناره فرش استفاده مي شود. هر بافنده اي در هر قسمتي روشي خاص براي پايان دادن كناره قالي دارد.

لبه فرش

در فرش دستباف لبه ها با استفاده از سوزن كوك مي خورند. به همين دليل ممكن است كمي ناهموار باشد و صاف نباشد. اما فرش ماشيني با استفاده از دستگاه دوردوزي شده و به صورت يكنواخت و هموار ديده مي شوند.

 

4- توجه به شكل و الگوي طرح

در فرش ماشيني شكل و الگو بسيار دقيق و مي باشند كه از سمتي به سمت ديگر بازتاب مي شود و به ندرت مي توانيد در فرش ماشيني از لحاظ طرح تناقضي پيدا نماييد. اما در فرش دستباف قضيه مي تواند برعكس باشد و تقارني دقيق بين قسمت ها وجود نداشته باشد. در برخي از موارد نيز ممكن است بافنده فرش دستباف بدون طرح و با استفاده از حافظه خود اقدام به بافتن فرش كند.

 ديگر تفاوت هاي فرش ماشيني و دستباف

فرش ماشيني:

فرش ماشيني با استفاده از دستگاهاي بزرگي كه با كامپيوتر اداره مي شوند بافته مي شود. كاربرد الياف مصنوعي براي بافتن اين نوع فرش ها مرسوم مي باشد. از الياف مصنوعي استفاده شده در اين نوع فرش ها مي توان به پلي پروپيلن، نايلون، پلي استر، اكريليك و ابريشم مصنوعي اشاره كرد.

بدون شك فرش ماشيني نسبت به فرش دستباف از قيمت كمتري برخوردار است كه طول عمر آن بر اساس كيفيت الياف آن كمتر يا بيشتر از 20 سال ميتواند باشد. اما فرش ماشيني از نوع پشمي، اگر در شرايط خوبي نگهداري شود تا چند دهه نيز مي تواند عمر نمايد. از طرفي قالي ماشيني فاقد ارزش براي كلكسيونرها مي باشد.

فرش دستباف:

فرش دستباف بر روي يك دار با استفاده از دست بافته ميشود. فرش دستباف بدون شك يك هنر است و هر فردي آن را تحسين مي كند. اندازه دار قالي بر اساس اندازه فرش تعيين مي شود و بافت آن از پايين به سمت بالا خواهد بود. بافندگان فرش گره را در فونداسيون فرش مي زنند و به اين صورت است كه نخ خاب قالي تشكيل مي شود. اين كار بسيار خسته كننده و وقت گير خواهد بود. مدت زمان بافته شدن فرش دستباف نيز بر اساس ريزكاره هاي آن تعيين مي شود اين در حالي است كه بافت فرش دستباف 12 متري با كيفيت بالا بيش از يك سال به طول مي انجامد. بدون شك به اين دليل است كه قالي دستباف به مراتب از قالي ماشيني گران تر است.

نوع الياف استفاده شده در توليد قالي دستباف از جنس پنبه، كنف، پشم، ابريشم وساير الياف طبيعي است. استفاده از ابريشم در توليد فرش دستباف عموما براي برجسته سازي و بهبود زيبايي قالي مورد استفاده قرار مي گيرد. فرش دستباف با كيفيت، اگر درشرايط درست نگهداري شود بدون شك چندين نسل مي توان آن را نگهداري كرد.

مقالات ديگر:تشريفات ترحيم سعادت آباد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۱:۲۶ توسط:rahsepar موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :