rahsepar rahsepar .

rahsepar

راه نجات بازار فرش، تحريك تقاضاست

 

بادام برجاه گفت: امروز براي نجات بازار فرش، بايد براي تقاضاي داخلي و صادركننده تسهيلاتي قائل شويم تا بازار تحريك شود و در اين صورت صادرات رونق مي گيرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي راديو گفت‌وگو، سيدعلي آل احمد، عضو هيئت مديره اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف كشور با برنامه «صبح و گفتگو» در مورد بازار فرش دستباف مصاحبه تلفني كرد.

آل احمد گفت: ارزش دلاري حجم صادرات فرش حدود 400 ميليون دلار و در سال 97 با اعلام تعهد برگشت ارز و تحريم فرش دستباف به حدود 238 ميليون دلار رسيد؛ همچنين در سال 98، صادرات به 70 ميليون دلار و در سال 99 به 60 ميليون دلار رسيد و پيش بيني مي شود در سال 1400 به بيش از 50 ميليون دلار نرسد.

مقالات ديگر:قاليشويي اكباتان

وي افزود: هيچ خبر دقيقي مبني بر برداشتن تحريم فرش به دست نرسيده و هيچ خريدار آمريكايي اقدامي براي ورود به بازار خريد نكرده اند.

عضو هيئت مديره اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف كشور همچنين در مورد بازار داخلي فرش دستباف اظهار كرد: در بخش توليد كه سرمايه گذار براساس اميد به آينده ورود مي كند، بازار ترمز كرده و توليدكنندگان توليد خود را تا 50 درصد كاهش داده اند همچنين در تقاضاي خارجي نيز، فرش هايي كه در شبكه توزيع خارجي قرار مي گرفت، به دليل تعهد برگشت ارز و كرونا جابجايي فرش حذف شد و بازارهاي هدف با فرش هاي رقيب پر شد.

سياست گذاري غلط موجب اُفت بازار فرش شد

همچنين علي بادام برجاه، فعال حوزه فرش گفت: در كنار توليد سنتي فرش دستباف، مجموعه هاي بسيار قوي در كشور هستند كه با رعايت ضوابطي كه نيازمند بازاريابي بين المللي است فرش هاي دستباف را مبتني بر بازارهاي جهاني توليد مي كنند.

بادام برجاه افزود: تقريبا از اوايل انقلاب، تحريم فرش از سمت آمريكا بوده و مسئله جديدي نيست كه توسط فعالان فرش اين موضوع حل شده بود اما برخي سياست گذاري هاي غلط داخلي موجب اُفت بازار فرش شد.

وي با اشاره به هزينه 80 درصدي توليد فرش صادر شده اظهار كرد: امروز براي نجات بازار فرش، بايد تقاضا را تحريك كنيم؛ بايد براي تقاضاي داخلي و صادركننده تسهيلاتي قائل شويم تا بازار تحريك شود و در اين صورت صادرات رونق مي گيرد.

با تبليغات مناسب مي توان رونق را به بازار فرش دستباف برگرداند

اين فعال حوزه فرش عدم اطلاع رساني در حوزه فرش را از جمله مشكلات داخلي دانست و ادامه داد: مي توان با 4 ميليون تومان يك فرش زيباي عشايري بجاي فرش هاي چند صد ميليوني براي منزل تهيه كرد اما عدم اطلاع رساني به جامعه و عدم ايجاد ارتباط تنگاتنگ بين بدنه فرش دستباف با جامعه موجب شده فرهنگ استفاده از اين فرش از بين برود در حالي كه با تبليغات مي توان بازار جذابي در داخل باش

بادام برجاه ضمن اشاره به تفاوت توليدكنندگان فرش هاي ماشيني و دستبافت تشريح كرد: توليدكننده فرش دستباف خرد است و صادركننده آن بسيار ضعيف شده است.

وي همچنين با بيان اينكه ضريب پوشش شبكه ايران كالا در كشور چندان بالا نيست يادآور شد: اطلاع رساني ها بايد عام باشد و در ديد همگان قرار گيرد.

مقالات بيشتر:وكيل در پونك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۵:۰۲ توسط:rahsepar موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :